Bij E&A uitzendbureau zijn we er trots op dat we flexibele en gemotiveerde internationale medewerkers plaatsen bij onze klanten. Dat doen we in verschillende sectoren. Wij zetten daarbij het welzijn van internationale medewerkers altijd voorop. Maar als opdrachtgever heb je ook een belangrijke rol om bij te dragen aan het werkgeluk en welzijn van de internationale medewerkers. Benieuwd naar onze tips om internationale medewerkers betrokken en gelukkig te houden? Lees dan snel verder!
Waarom zijn betrokken internationale medewerkers belangrijk voor je organisatie?
Als internationale medewerkers zich betrokken voelen bij de organisatie en werkgeluk ervaren, kan dat leiden tot hogere motivatie, betere prestaties en meer loyaliteit. Dit kan op zijn beurt weer leiden tot betere kwaliteit van het werk, hogere productiviteit en meer betrokkenheid bij de organisatie, wat uiteindelijk zorgt voor een betere reputatie voor het bedrijf.
Een goed begin is het halve werk. Je kunt als opdrachtgever al verschil maken als de eerste werkdag gepland staat: met pre-boarding. Een week voordat de eerste werkdag is aangebroken, is een uitgelezen moment om alvast contact op te nemen en praktische informatie door te geven. Vanuit E&A verzorgen wij dat eerste contactmoment. Op de eerste werkdag heet je nieuwe internationale medewerkers uiteraard welkom en introduceer je ze aan de rest van het team.
Zorg er ook voor dat alles wat zij nodig hebben voor hun werkdag geregeld is, denk bijvoorbeeld aan: werkschoenen, telefoon, toegangspasjes, sleutels en inloggegevens. Zo laat je zien dat je het goed op orde hebt en de internationale medewerker kan bovendien sneller van start. Gaat een internationale medewerker vanuit E&A bij je aan de slag? Dan zorgen wij voor alle benodigdheden en dat het allemaal tiptop in orde is. Leg in de eerste dagen ook meteen uit wat je van hen verwacht en geef duidelijke instructies over de procedures en protocollen die van toepassing zijn op het werk.
Effectieve communicatie is onmisbaar op de werkvloer. Met goede communicatie voelen internationale medewerkers zich meer betrokken, gewaardeerd en gezien. Houd ze op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen binnen de organisatie en geef ze regelmatig feedback over hun werk. Door de bedrijfscultuur, waarden en doelen te communiceren, kunnen werknemers zich meer verbonden voelen met de organisatie en beter bijdragen aan het succes ervan. Bovendien is het goed om te laten weten dat je openstaat voor ideeën.
Bij internationale internationale medewerkers is er soms een taalbarrière. Het blijft dan belangrijk om goed te blijven communiceren. Misschien wel belangrijker – doordat ze in de wandelgangen minder mee krijgen, maar ook omdat makkelijker misverstanden kunnen ontstaan over bijvoorbeeld werktijden, verwachtingen en verantwoordelijkheden. Bij E&A uitzendbureau werken we met begeleiding vanuit tweetalige coördinatoren of projectmanager om de taalbarrière uit de weg te gaan. Bij inhouse zijn coördinatoren vanuit E&A dagelijks aanwezig bij de opdrachtgever. Als het niet om inhouse gaat, is er goede begeleiding vanuit een projectmanager. Hier lees je daar meer over.
Of iemand nu vast in dienst is of flexibel bij je organisatie werkt: iedereen behoort tot het team en moet zich ook zo voelen. Nodig internationale medewerkers daarom uit voor de social events, gezamenlijke lunches of andere bedrijfsbijeenkomsten. Teambuilding zorgt ervoor dat iedereen zich meer verbonden voelt met elkaar en dat leidt tot een betere samenwerking. Dit komt niet alleen de sfeer op de werkvloer ten goede, maar kan ook bijdragen aan betere resultaten en een hogere productiviteit.
Kortom, bij E&A uitzendbureau geloven we dat het belangrijk is om internationale medewerkers deel te laten uitmaken van het team. We moedigen onze klanten daarom graag aan om bedrijfsactiviteiten te organiseren en zo samen te bouwen aan een sterk en hecht team, waarin iedereen zich thuis voelt en kan floreren.
Internationale medewerkers verzetten dagelijks bergen werk en dat verdient natuurlijk erkenning! Zorg als opdrachtgever ervoor dat je je waardering regelmatig uitspreekt. Je kunt ook eens nadenken of je prestaties op een bepaalde manier kunt belonen, dat kan bijvoorbeeld met een simpel bedankbriefje, of door het aanbieden van bonussen. Dit zal hen gemotiveerd houden en aanmoedigen om hun werk goed te blijven doen. En gebleken is: meer motivatie leidt tot minder verzuim. Een positieve uitkomst voor beide partijen!
Benieuwd hoe je internationale medewerkers helemaal happy en betrokken maakt op de werkvloer? Simpel: door het ze gewoon te vragen! Zij zijn immers de experts van hun eigen werk en weten als geen ander wat er nog beter kan. Door regelmatig feedback te vragen en actie te ondernemen op basis van hun input, laat je zien dat je betrokken bent bij hun werk en dat je het beste voorhebt met je team. En als kers op de taart, zal je merken dat ze door jouw aanpak nog meer betrokken en gelukkiger worden op de werkvloer. Dubbel win!
Met deze tips zorg je ervoor dat je internationale medewerkers betrokken blijven en meer werkgeluk ervaren. Dit heeft niet alleen voordelen voor de internationale medewerkers zelf, maar ook voor jou als opdrachtgever. Tevreden internationale medewerkers zorgen voor minder verloop en een hogere productiviteit. Bovendien is het goed voor je imago als werkgever, wat weer kan leiden tot meer kandidaten voor openstaande vacatures. Flexwerk op z’n best!