Sander van Blokland geeft de column door aan Ellen Drontmann, district manager at E&A uitzendbureau met de vraag:: “De inzet van internationale medewerkers is noodzakelijk om de behoefte aan (internationale)medewerkers in te kunnen vullen. Wat is er nodig om de komende jaren aan deze behoefte te kunnen blijven voldoen?”
De inzet van internationale medewerkers blijft zeker nodig. Hoewel de werkloosheid nu voor het eerst sinds lange tijd is toegenomen, is er bij lange na niet voldoende arbeidspotentieel beschikbaar. In de komende jaren is daar geen verbetering in te verwachten. Door de vergrijzing zullen er nog meer vacatures ontstaan. Bovendien zijn er voor veel vacatures in Nederland geen mensen te vinden die deze willen invullen. Europese medewerkers bieden dan uitkomst. Zij willen wel deze vacatures vervullen. Dankzij hen blijven de winkels en de supermarkten gevuld, worden onze asperges en tomaten geplukt, onze woningen gebouwd.
Maar helaas… het is tegenwoordig niet zo gemakkelijk meer om voldoende gekwalificeerde internationale medewerkers te vinden. In een land als Polen zijn de salarissen de laatste jaren toegenomen. Ten opzichte van 2017 krijgt de Poolse werknemer nu gemiddeld 25% meer loon. Dat maakt de prikkel kleiner om in Nederland te komen werken.
Toch zijn er zeker mogelijkheden. Ik ben er stellig van overtuigd dat wanneer we als uitzenders het welzijn van internationale medewerkers echt centraal stellen, we hen nog steeds aan kunnen trekken én zullen weten te behouden. Wat betekent dit? Dat betekent dat we moeten zorgen voor goede huisvesting, om mensen zich thuis te laten voelen in Nederland. Huisvesting die dicht bij het werk is, en niet op een of anderhalf uur rijden. We moeten ook zorgen dat uitzendkrachten een goed salaris krijgen en voldoende uren kunnen werken. En dat de werkomstandigheden goed zijn en de werkplek veilig is. We moeten internationale medewerkers ondersteuning bieden bij administratieve rompslomp en zorgen voor begeleiding, perspectief en zekerheid.
Bovenstaande ‘regels’ klinken misschien eenvoudig, dat zijn ze in de praktijk niet. Wie als ABU-uitzender werkt met internationale medewerkers, weet dat je regelmatig een stapje extra moet doen. Vooral het huisvesten zorgt voor hoofdbrekens. Hoe lastig dit af en toe ook kan zijn, als ik kijk naar onze eigen organisatie zeg ik: de inspanningen lonen de moeite. Onze internationale medewerkers zijn tevreden, voelen zich prettig en gerespecteerd, blijven relatief lang voor ons werken en presteren goed. Inmiddels heeft een flink aantal carrière gemaakt en is vaste medewerker.
De vraag was: wat is er de komende jaren nodig om aan de behoefte aan internationale medewerkers te blijven voldoen? Mijn antwoord laat zich eenvoudig samenvatten: behandel deze mensen zoals je zelf behandeld wilt worden.
Ellen Drontmann geeft de column door aan Jolande Jacobs, business unit directeur bij Otto Work Force met de vraag: “Hoe kunnen we in deze krappe arbeidsmarkt de verblijfsduur van uitzendkrachten verlengen?”
Het interview is te lezen op pagina 34 van het magazine.
Klik hier om de PDF te openen.
Dit interview is onderdeel van:
Reflex, het vakblad van de ABU (Algemene Bond Uitzendondernemingen).
JAARGANG 22 • DECEMBER 2022 • NUMMER 4
Inspireert en informeert ABU-leden over de uitzend- en payrollbranche.