De ervaring leert dat de houding van internationale medewerkers anders is bij klanten dan in hun ‘tijdelijke thuis’. Om duidelijke regels te krijgen zal er een andere denkwijze worden gehanteerd op drie verschillende gebieden: intern, bij internationale medewerkers en binnen het uitzendbureau zelf. Er zal meer service verleend worden aan de kantoren en aan de internationale medewerkers. Dit alles zal gebeuren met het uitgangspunt WELZIJN.
Op locatie moet E&A Wonen er ook voor zorgen dat alles op orde is. Bedden zijn kwalitatief op orde en schoon, muren moeten een frisse kleur hebben, deuren moeten goed sluiten en elektrische sloten moeten ten alle tijden goed functioneren. Het woongebruik van de internationale medewerkers moet in orde zijn. Al deze factoren horen bij het onderdeel service wat E&A aanbiedt. Het beheer van deze twee belangrijke elementen, service en hospitality, is sinds kort opgedeeld in kleinere regio’s. Per regio zit er één teamleider die de service en hospitality onder zijn of haar hoede heeft. De teamleider kan ook een sturende rol op zich nemen. De integratie van deze elementen vindt ook steeds meer plaats binnen de organisatie: collega’s met voornamelijk een servicegerichte functie, ontwikkelen zich steeds meer op gebied van hospitality en visa versa.
Voorheen waren er in de woningen ‘huismeesters’ aanwezig. Dit zijn eigenlijk de papa’s en mama’s van een bepaalde locatie. Ze geven bewoners aandacht op persoonlijk niveau en bieden een luisterend oor. Ze staan voor de internationale medewerkers klaar, sporadisch wordt door een enthousiaste ‘papa’ een pan soep bereid. Dit valt onder het kopje hospitality dat E&A hanteert. De woningen van E&A zijn geen hotels maar ze bieden wel een soortgelijke service. Gastvrijheid komt hier sterk naar voren. De internationale medewerkers moeten namelijk fijn ontvangen worden en een prettig verblijf hebben. Bas legt uit: “Het is erg indrukwekkend dat mensen hun gezin achter laten om 1600 kilometer verderop gaan werken”.
Er worden specifieke trainingen gegeven aan servicemedewerkers zodat zij veilig werken op de woonlocaties. De training bevat aandacht voor gesprekstechnieken, aanvoelen hoe een bewoner zich voelt is belangrijk en rust aanbrengen in een gesprek noodzakelijk.
Bij E&A proberen ze per woonlocaties goede mix te maken van mannen en vrouwen van verschillende leeftijden en nationaliteiten. De aanwezigheid van vrouwen stimuleert doorgaans meer orde en netheid op een locatie. Er zijn ook meer ouderen aanwezig. Ouderen leren jongere internationale medewerkers bijvoorbeeld nieuwe dingen aan zoals het bereiden van een gezonde avondmaaltijd en hoe ze de ruimte schoon achterlaten. Zo veraangenamen zij voor elkaar onderling het verblijf in de woonlocaties bij ons in Nederland.
Kamers worden ook ingericht voor koppels. Zo staan er bedden die strak tegen elkaar gedrukt worden. Het kan voorkomen dat mensen samen op een kamer slapen terwijl zij onbekenden zijn van elkaar. Dan is een kast met slot voor persoonlijke eigendommen een grote must have in de kamer. E&A luistert goed naar de feedback en wensen van de bewoners. Adequaat reageren moet wel omdat mensen anders een negatieve ervaring overhouden en niet meer terugkeren een volgende keer.
Ook bieden we gastvrijheid aan in de vorm van een speciaal ingericht verblijf waar na een lange rit mensen mogen uitrusten. Hier tekenen zij tevens de documenten noodzakelijk voor de woning en voor de ontvangst van een huissleutel. De deuren van sommige huizen zijn ook voorzien van een elektronisch slot. Internationale medewerkers krijgen van te voren een code toegestuurd, als het ware een digitale huissleutel. Dit geeft mensen het gevoel dat het goed geregeld is zodra ze arriveren. E&A denkt goed mee met de bewoners en dankzij deze proactieve houding vergroot E&A dit ‘ver van huis, maar toch thuis’ gevoel.