Orderpicken is vaak arbeidsintensief werk voor internationale medewerkers. Vanuit het distributiecentrum van Albert Heijn in Tilburg (AHDCT) kwam daarom de vraag of wij een ergonomisch onderzoek uit wilden voeren naar de verschillende methodes van orderpicken. Hierbij gaat het om het verschil in de fysieke belasting op medewerkers tussen het ‘conventionele’ orderpicken en het orderpicken met meerijdende BT.
Een conventionele ophaaltruck kan alleen worden verplaatst als de orderverzamelaar op de ophaaltruck staat. De orderverzamelaar kiest de optimale positie voor de truck. Daarna stapt hij af en loopt om de truck heen om de colli te verzamelen. Als alle colli in de omgeving van de truck is verzameld, stapt de orderpicker op en verplaatst hij de truck naar de volgende positie.
Een meerijdende ophaaltruck kan worden bestuurd als de orderverzamelaar op de truck staat, maar ook met een afstandsbediening als hij er niet op staat. Dit maakt het mogelijk om veel vaker een optimale positie van de ophaaltruck te kiezen. Op deze manier wordt de totale loopafstand, met en zonder last, verminderd. Ook het aantal keren op- en afstappen is lager.
Onderzoek wijst uit dat de belastbaarheid van internationale medewerkers niet wordt bepaald door het aantal colli dat een internationale medewerker ophaalt, maar door de manier waarop hij dat doet. Onderstaande factoren hebben de grootste invloed op het verminderen van de fysieke belasting:
1. Minder op- en afstappen:
Op- en afstappen is als traplopen: het is vijf keer zo zwaar als gewoon lopen. Met een meerijdende BT daalt het aantal maal op- en afstappen tot 70 procent per dienst.
2. Minder meters lopen met colli in de handen:
Een meerijdende ophaaltruck doet het aantal passen met colli in de hand met meer dan 50 procent dalen, vergeleken met een conventionele truck bij eenzelfde opdracht.
3. Minder meters lopen:
Het aantal passen dat een medewerker moet lopen, daalt met een meerijdende opdracht in vergelijking met een conventionele BT.
Werken met meerijdende truck biedt diverse voordelen ten opzichte van het gebruik van een conventionele ophaaltruck, zo blijkt uit het ergonomisch onderzoek. E&A heeft in het proces alle internationale medewerkers meegenomen en coördinatoren opleiding gegeven omtrent het gebruik van de meerijdende BT. In de eerste fase hebben onze ambassadeurs de veiligheid getest en onderzocht of deze passen in het proces van AH. Daarnaast werkten we mee aan de planning van het project en waren we medeverantwoordelijk voor feedback aan de leverancier van de BT’s.