Ad Kreemers is sinds augustus 2021 werkzaam bij E&A als operationeel medewerker. Internationale medewerkers zien hem vooral als mobiele huismeester. Als woningcontroleur bezoekt hij talloze kleine locaties, tussen Rotterdam en Kranenburg (DE). Al vanaf de oprichting van E&A uitzendbureau staat werkgeluk van alle werknemers hoog in het vaandel. Daarom liepen we een dag mee met Ad om te ervaren wat hij zoal doet en waar hij zijn werkgeluk uit haalt.
Wekelijks maakt Ad een planning om langs de kleine woonlocaties te gaan. Indien het noodzakelijk is, kan hij daar van afwijken. ‘Voorafgaand vertel ik de bewoners dat ik 6 dagen in de week langs kan komen tussen 08:00 uur en 21:00 uur. Ik bepaal de beste route en plan zelf mijn dagen in,’ legt hij uit. Ad vindt het fijn zelf zijn uren in te delen. Werkgeluk vergroten onder je werknemers kan door het bieden van voldoende uitdaging en eigen verantwoordelijkheid.
Eenmaal bij de woning aangekomen, vertelt hij wat er allemaal te gebeuren staat. ‘Allereerst bekijk ik of de woning opgeruimd en schoon is. De veiligheid van de internationale medewerkers is vanzelfsprekend erg belangrijk, daarom check ik altijd de brandblussers en rookmelders. Zijn er kleine gebreken die ik kan oppakken? Dan repareer ik het direct. Als het om grotere mankementen gaat, maak ik een melding en komt een collega het herstellen.’ Los van de controle, zit er ook een groot sociaal aspect aan zijn werk. ‘Als de bewoners thuis zijn, ga ik regelmatig in gesprek. Vooral als er nieuwe mensen in de woning zijn. Ik ga bijvoorbeeld na of er vragen of problemen zijn waarbij ik kan helpen.’ Zo draagt Ad bij aan het wooncomfort van mensen en haalt hij op zijn beurt weer meer werkplezier uit zijn dagen.
Als Ad bij de bewoners langsgaat, merkt hij op dat de meeste mensen zich ook daadwerkelijk thuis voelen in de woning. ‘Je ziet dat bijvoorbeeld aan een puzzel op tafel, bordspellen in de kast of een mini-biljarttafel. Maar ook in de decembermaand aan een mooi versierde kerstboom. De bewoners maken hun leefomgeving gezellig. Ik zie het allemaal voorbij komen en daar word ik blij van.’
Waar Ad nu echt werkgeluk uit haalt? ‘Ook al werk ik voor E&A, ik ben hier echt voor de mensen zelf. Zij moeten zich prettig voelen in hun woning en ik vind het fijn dat ik daaraan kan bijdragen. O, en soms ligt er een pak koekjes voor mij klaar op tafel. Ik kan niet ontkennen dat ik daar niet blij van word tijdens een lange werkdag’, grapt Ad. ‘Ik zie dat als een teken van waardering in mijn werk.’
Als werknemers het gevoel hebben zinvol werk te verrichten, draagt dat ook bij aan werkgeluk en werkplezier. Dat is iets waar het bij Ad niet aan ontbreekt in zijn werk. Om dat te bewerkstelligen, zet hij ook graag een stapje extra. Terwijl we met hem op pad waren, deelde hij bijvoorbeeld kerstcadeaus en -kaarten uit aan de bewoners.
Ook vertelde Ad een anekdote waaruit bleek dat hij zich vaker extra inzet. ‘Tijdens een woningcontrole in Tilburg sprak ik met een bewoner over zijn hobby’s. De bewoner vertelde met glinstering in zijn ogen dat hij heel graag wil vissen. Maar een vishengel of enige toebehoren bezat hij niet. Twee weken later was ik voor een check bij een lege woning die weer opnieuw opgeleverd werd. En wat zag ik daar in de hoek? Een achtergelaten vishengel!’ Ad had de wens van de bewoner in zijn oren geknoopt en reed even later tijdens zijn route weer naar Tilburg. ‘Ik klopte aan en de bewoner opende de deur. Ik riep dat ik een verrassing voor hem had en liet de vishengel zien. Hij was ontzettend blij met zijn nieuwe aanwinst en ook ik reed met een glimlach weer naar huis.’ Daar krijg je ook wat voor terug. ‘Als je laat zien wat je voor hen doet, geven bewoners dat terug in de vorm van een schone, opgeruimde woning. Dat is mijn ervaring,’ vertelt Ad. Een mooi voorbeeld van hoe goede onderlinge relaties – met collega’s of in dit geval tussen Ad en de internationale medewerkers – ook leiden tot meer werkgeluk.