Willow Egan werkt als vestigingsmanager voor E&A uitzendbureau in Veenendaal. Als zoon van een arbeidsmigrant (hij is half Iers) wilde hij graag een bijdrage leveren aan een mooier leven voor arbeidsmigranten. Hij is van mening dat mensen pas goed kunnen functioneren, als er goed voor ze wordt gezorgd. Daar zet hij zich elke dag weer hard voor in.
Hoe ben je vestigingsmanager geworden bij E&A?
‘Ik werkte voorheen bij een ander uitzendbureau en kreeg een project waar ik met E&A aan samenwerkte. Wat mij opviel was dat de internationale medewerkers van E&A ontzettend gemotiveerd waren. Mijn vader is een Ierse arbeidsmigrant en het leek mij ontzettend mooi om een bijdrage te kunnen leveren aan een beter leven voor arbeidsmigranten. Op het moment dat er bij E&A een functie vrij kwam ben ik gaan solliciteren. Wat mij aantrok in de functie was dat je startte als managementtrainee en daarna doorgroeide naar vestigingsmanager. Het werken met internationale medewerkers uit het buitenland is toch een heel ander proces. Het is niet enkel recruimtent, er komt bijvoorbeeld vervoer én huisvesting bij. Het vak leer je in de praktijk. Daar had ik hulp en ruimte bij nodig en die kreeg ik van E&A.’
Hoe werd je hierin begeleid?
Er was ruimte voor het stellen van vragen en feedback. De eerste twee maanden ben ik door het land gereisd en heb ik met andere vestigingsmanagers gespard. Ze gaven me belangrijke informatie over hoe dingen aan te pakken. Het was fijn om te kunnen schakelen met mensen met veel ervaring. Hierdoor kon ik binnen drie maanden gericht aan de slag.’
Hoe zou jij de bedrijfscultuur van E&A omschrijven?
‘De organisatiecultuur is open, je bent overal welkom. Ook al heeft iedereen het druk, toch kun je langs komen en wordt er een uurtje voor je vrijgemaakt. Binnen E&A hoeft niemand aan het werk gezet te worden. Er heerst echt een mentaliteit van: niet lullen, maar poetsen. Voor mij heel fijn om elke dag naar mijn werk te gaan. We zetten met z’n allen de schouders eronder en gaan ervoor.’
Hoe maak jij het verschil binnen E&A?
‘Ik sluit me volledig aan bij de visie van E&A: mensen kunnen pas goed functioneren als er goed voor ze wordt gezorgd! Internationale medewerkers moeten voldoende rust op een woonlocatie krijgen, het moet er schoon zijn, het salaris moet kloppen en het werk moet niet te ver weg zijn. Pas als deze randvoorwaarden kloppen, dan kunnen mensen het verschil maken. Toen ik in deze functie startte was er een groot klantenbestand waarvan een aantal klanten, niet matchen met het welzijn van de internationale medewerkers. Daar heb ik uiteindelijk afscheid van genomen. Die ruimte kreeg ik gelukkig van E&A. In het begin vond ik dit lastig, ik ging er qua begroting op achteruit. Maar kon mezelf wel in de spiegel blijven kijken! Wat we pretenderen naar buiten, doen we dus ook echt. Daar zitten we bovenop. We zijn echte mensen-mensen. Ik vind het belangrijk dat als er jonge jongens van een jaar of 18, 19 voor ons werken, ze in een veilige omgeving terecht komen. Veel collega’s zijn van Poolse komaf. Ooit gekomen als internationale medewerker en doorgegroeid tot projectmanager. Dat is echt mooi om te zien.’
Wat maakt werken binnen E&A zo leuk?
‘De sfeer voelt hier prettig aan, we doen het echt samen met elkaar. Niemand werkt elkaar tegen of staat op de rem. Dat vind ik heel prettig. Het geluk is je hier gegund en dat voelt veilig. Ook als er iets is kun je er met iedereen over praten. Wat ik ook heel mooi vind is de Poolse mentaliteit die hier heerst. We zetten met z’n allen de schouders eronder en hebben dezelfde drive.’
Hoe motiveer jij doorgroeimogelijkheden bij internationale medewerkers of collega’s?
‘Maak het kenbaar en blijf in gesprek gaan met je leidinggevende. Wij hebben een signaleringsfunctie en herkennen talent. Ook evalueren we mensen bij klanten en hier komt dan vaak naar voren dat iemand opvalt. Dan kijken we of we zo iemand een deelfunctie kunnen geven of het werk aantrekkelijker kunnen maken. Laatst was er een mooi voorbeeld van iemand die nu als operator aan de slag gaat. De teamleider zag potentie in deze jongen en de klant gaf aan dat er een operator nodig was. Wij kunnen dan faciliteren in het aanbieden van de juiste cursus, zodat iemand de kans krijgt om door te groeien. Voor deze jongen is het een mooie ontwikkeling, meer salaris én meer verantwoordelijkheid. Dat stimuleer ik volledig.’
Welke stappen moet iemand ondernemen om door te groeien binnen E&A?
‘Zoals ik aangaf, blijf het aangeven. We praten veel met onze mensen, hebben onze huismeesters op locatie en krijgen signalen snel door. Soms zijn er ook mensen die van de gelegenheid gebruik maken en naar ons toe komen. Ze geven dan aan hoe werkprocessen makkelijker ingericht kunnen worden, omdat ze die ervaring ooit hebben opgedaan in hun thuisland. Wij geven dit door aan de klant en zo komen ze in de kijker terecht. Wat mij persoonlijk intrigeert is dat mensen binnenkomen als internationale medewerker en uiteindelijk doorgroeien. Niet zozeer altijd in een hogere functie, maar ook op persoonlijk niveau. Niets zo mooi als de vrouw van iemand na twee jaar naar Nederland komt, ze uiteindelijk samen een appartement vinden, een vast contract krijgen en echt nieuwe Nederlanders zijn geworden.’
Tijdens je eigen carrière heb je veel gezien en meegemaakt, wat is je advies aan mensen die willen doorgroeien binnen E&A?
‘Zoek een rolmodel binnen de organisatie. Iemand waarnaar je opkijkt en van kunt leren. Daarnaast moet je jezelf een doel stellen en blijven communiceren met je leidinggevende. Blijf aangeven dat je wilt doorgroeien en geef niet op! Communicatie is key en uiteindelijk is alles te leren. ‘