Begin 2000’s
De band tussen familiebedrijf Lily Company en E&A uitzendbureau bestaat al ruim 20 jaar. Na overname door de volgende generatie verloopt het contact nog steeds soepel. Sinds een jaar is Rick Metzelaar, mede-eigenaar van Lily Company, betrokken bij het volledige proces. Hij geeft een kijkje in de jarenlange, succesvolle samenwerking.
Bekijk ook de video:
Goed inspelen op pieken is belangrijk voor Lily Company. De werkzaamheden, zoals het pluizen, wegen en inpakken van de lelies, zijn niet te ingewikkeld en vereisen geen voorkennis van internationale medewerkers. Op een pallet gaan de lelies door naar veilingen in het buitenland. Vooral in Azië zijn de bloemen geliefd. “Wanneer we richting het seizoen gaan bespreken we onze wensen met E&A. Wat hebben we nodig? Wat is er veranderd ten opzichte van vorig jaar? Je hebt heel gauw contact met een leidinggevende, met de directie, dus dat is zeker fijn,” zegt Rick. De internationale medewerkers komen na het seizoen niet zonder werk te zitten, ze gaan aan de slag bij bedrijven in de buurt die andere pieken ervaren.
In het seizoen werkt Lily Company met 50 tot 60 internationale medewerkers. Een deel van het team heeft een Poolse of Hongaarse nationaliteit. Dat maakt dat de groep al snel goed met elkaar omgaat en samenwerkt, het bevordert de sfeer. Rick spreekt zelf ook een aardig woordje Pools: “Je kunt je toch net wat beter uitdrukken. Als mensen jaar na jaar terugkomen krijg je echt wel een band. 90 procent is zeker zeer tevreden. Ze vinden het fijn om bij ons te werken.”
“Ik hoor ook dat ze liever niet willen werken bij concullega’s, omdat daar gewoon de sfeer echt minder is. Daar is het echt veel meer hard, hard, hard en dat voor weinig. En dan hoor je wel eens leuke verhalen van internationale medewerkers die een seizoen hebben overgeslagen: “Ja, we hebben toch maar weer voor jullie gekozen, ondanks dat jullie iets minder betalen. Maar de sfeer is gewoon veel beter.” Uiteindelijk is dat wel iets waarop je mensen aantrekt.” concludeert Rick.
“De samenwerking met E&A gaat eigenlijk perfect. Vooral het aanspreekpunt van ons is gewoon een topper. Als je wat vraagt, dan helpt ze je. Ze maakt dingen mogelijk. Laatst moesten we op een zaterdag doek dekken want er was vorst op komst. Nou ja, dan bel je op en dan vraag je om echt acht extra mensen en dan wordt dat ook gewoon even geregeld voor een extra dagje,” geeft Rick als voorbeeld.
“Er komen regelmatig andere uitzendbureaus langs en die kunnen ver onder de tarieven van E&A door. Maar als je dan goed kijk naar hoe de constructies in elkaar zitten, dan weet je eigenlijk dat het niet klopt of dat iemand niet transparant is. Dat is lastig, want uiteindelijk ben je als werkgever verantwoordelijk voor de juiste uitbetaling van de lonen aan de mensen. Anders krijg je scheve gezichten en dat wil je sowieso niet met elkaar bewerkstelligen. E&A is daar altijd open en transparant in. We zijn eerlijk met elkaar en misverstanden zijn heel erg makkelijk op te lossen. Het is een eerlijk verhaal, geen schimmige constructie.”
Tijdens, maar vooral na ieder seizoen evalueren Lily Company en E&A de samenwerking. “Als alles gewoon redelijk goed gaat, dan houd je dat kort en bondig. We gaan de namen langs. Met welke persoon was er goed contact, met welke iets minder? Wie zouden we terug willen zien en waarom? Dat administreren we en op die manier zorg je ervoor dat de goede mensen bij blijven.
Met de kerst geven we ons bedrijfsfeest, een eindejaarsborrel. En dat proberen we altijd te geven in combinatie met de internationale medewerkers die op dat moment nog actief zijn, omdat je hen ook dat gevoel wil geven dat ze er echt bij horen. Ze hebben toch drie, vier maanden kneiterhard voor je gewerkt. Dus dan is zo’n feestje op zijn minst ook wel verdiend.”
“Je bent altijd op zoek naar uitbreiding en groei. Of dat altijd mogelijk is, dat is de volgende vraag. Er is een publieke opinie die dingen van ons beroep vindt. Dat heb je overal, maar dat zet wel vraagtekens. Daardoor moet je jezelf goed afvragen: hoeveel wil ik groeien, hoe hard wil ik groeien en wat is een verantwoorde manier om dat te doen?”
Lily Company en E&A zijn door de jaren heen samen gegroeid. Om nog meer internationale medewerkers dicht bij het werk goede woonvoorziening te bieden, besloot Lily Company een hotel te bouwen op eigen terrein. “Omdat E&A werknemers voor ons regelt, hebben wij geregeld dat er slaapplaatsen zijn voor de mensen. We gaan nu nog verder en zijn nu bezig met de bouw van een hotel, waardoor we plek zullen hebben voor 30 personen. Dat is nog niet voldoende om aan onze wens te voldoen in de piekperiodes. Maar daarnaast zijn er ook hele periodes dat wij geen mensen in dienst hebben van E&A en kunnen ze ook gebruikmaken van de werknemersverblijven.” Het is een verdere stap in de samenwerking met E&A.