‘Ik ben niet die Nederlandse leraar die voorleest uit een boek en opdrachten uitdeelt.’


Hermanus Engolo, de docent waar iedereen bij E&A fan van is. Met veel kennis en enthousiasme verzorgt hij de Nederlandse lessen. Zijn lessen zijn een groot succes. Hoe gaat zo’n les in z’n werk en wat is het geheim achter het succes? In dit interview lees je er meer over.

Hoe ben je bij E&A terechtgekomen?

‘Het begon allemaal jaren geleden. Gilbert Deelen, directeur van E&A, heeft me als docent geïntroduceerd bij GXO logistics. Ik ben daar aan de slag gegaan als docent Nederlands. Dat ging goed en mensen waren blij met mijn lessen. Toen kwam er een moment dat ik graag op meer plekken les wilde gaan geven. Ik dacht, laat ik Gilbert weer eens contacten. Wellicht dat er nog een klant is waar ik aan de slag kan. Zo gezegd zo gedaan, maar toen zei Gilbert, misschien kun je wel gewoon bij ons aan de slag. Dus zodoende gingen we in gesprek en bekeken de mogelijkheden.’

‘Vorig jaar september mocht ik voor het eerst aan de slag voor E&A met een paar klasjes. Mijn studenten bleken allen erg enthousiast. Ook bij E&A op kantoor zagen ze de sceptische houding over de lessen veranderen. Van ‘ik weet niet of dat iets voor mij is’ naar ‘ik kijk uit naar de volgende les’.’

Hebben alle deelnemers hetzelfde niveau?

‘Een leertraject duurt altijd 15 weken. In deze 15 weken krijgt iedereen 1x per week, 2 uur les. Er zijn twee verschillende trajecten of eigenlijk niveaus waarop de indeling van de klassen wordt gebaseerd. De eerste is voor de echte beginners, mensen die slechts een paar woordjes spreken wanneer ze beginnen. De tweede groep is voor mensen met iets meer ervaring. Inmiddels zijn er in totaal 5 groepen bezig met de Nederlandse lessen.’

Hoe ziet jouw lesmethode eruit?

‘Ik werk in mijn lessen niet vanuit een boek. Het lesmateriaal heb ik zelf ontwikkeld. Ik heb gekeken naar de eisen van het Europees referentie Kader (ERK). Dit kader bepaalt wanneer iemand A1, A2 of B1 niveau heeft. Vanuit deze eisen ben ik gaan zoeken naar manieren om mensen deze kennis bij te brengen. Het is voor mij het belangrijkste dat mensen op een speelse manier leren.’

Kun je daar een voorbeeld van geven?

‘Het ballonnenspel! De Nederlandse lessen focussen zich op spreekvaardigheid, jezelf kunnen redden in een Nederlands gesprek. Ik vind het dan ook belangrijk dat deelnemers zo snel mogelijk zonder papier kunnen. Na twee lessen gaat dat meestal al goed. Dus geef ik iedereen een ballon. Ik wil dat ze zichzelf dan voorstellen terwijl ze de ballon hooghouden. Simpele dingen als ‘mijn naam is’, ‘ik woon…’, ‘mijn gezin bestaat uit…’. Zo hebben ze niet de kans om op het papier te kijken en leren ze de taal veel sneller uit hun hoofd.’

Nederlands les

Wat is nou het geheim dat iedereen zo enthousiast is over de lessen?

‘Ik geef voornamelijk les aan Poolse arbeidsmigranten. Zelf ben ik getrouwd met een Poolse en leer daarom de Poolse taal. Ik vertel mijn leerlingen altijd, ik zit in hetzelfde schuitje. Jullie leren Nederlands, ik leer Pools. Ik kan in de lessen ook een beetje mee geinen in het Pools en dat creëert een ontspannen sfeer. Ik wil niet die Nederlandse leraar zijn die opleest uit een boek en opdrachten uitdeelt, dat is zo afstandelijk. Het feit dat ik de Poolse taal een beetje ken helpt me ook bij het lesgeven. Ik kan de verschillen beter uitleggen.’

Wat zijn de grootste verschillen tussen Pools en Nederlands?

‘Wat voor veel deelnemers lastig is, is het feit dat de Poolse taal geen lidwoorden kent. Wij zeggen ‘Ik ga naar de supermarkt’ in het Pools zeg je als het ware ‘Ik ga naar supermarkt’. Ze zijn het dus niet gewend om lidwoorden te gebruiken wanneer ze een zin maken.’

Hoe belangrijk is het dat er ook in de praktijk geoefend wordt?

‘Het traject sluiten we af met een mondeling examen. Een 1-op-1 gesprek met mij. Aan de hand daarvan bepaal ik op welk ERK-niveau iemand eindigt. Daarvoor krijgen ze een certificaat. Om hiervoor zo goed mogelijk te oefenen geef ik ze elke week de opdracht om hun geleerde kennis in de praktijk toe te passen. Ik vraag ze bijvoorbeeld met minstens 3 Nederlanders in gesprek te gaan. In de volgende les vraag ik hoe dat ging en waar we nog aan kunnen werken.’

‘Overigens geef ik halverwege het leertraject iedereen een tussentijds evaluatieformulier. Ik vraag ze wat ze van de lessen vinden en of ze tips hebben om de lessen te verbeteren. Daar komen weleens verrassende dingen uit voort. Zo deed ik in de les een quiz. Iets waar iedereen competitief en enthousiast van wordt. Simpel, een Nederlandse vraag, met daaronder de Poolse vertaling zodat ik zeker wist dat men de vraag begreep. Het antwoord wilde ik in het Nederlands. Bleek dat ze die Poolse vertaling er helemaal niet bij wilden hebben. ‘Daar worden we lui van, we willen proberen de Nederlandse vraag te begrijpen’ zeiden ze. Echt gemotiveerd om de taal te leren dus!’

Wat is er zo leuk aan lesgeven?

‘Het allerleukst is natuurlijk het resultaat dat iedereen boekt in een relatief korte tijd. De meeste kunnen als ze binnenkomen hooguit één of twee zinnen Nederlands. Na 15 weken kunnen ze echt een gesprek voeren en wanneer ik een plaatje laat zien, kunnen ze deze uitgebreid beschrijven. Dat ik daarbij mag helpen en begeleiden als een soort vaderfiguur, daar haal ik de meeste voldoening uit!’

‘De voorlaatste les van het jaar word ik altijd overladen met snoep, bloemen en andere cadeaus. Blijkbaar is het in Polen traditie om je leraar zo te bedanken. Ik wist de eerste keer niet wat me overkwam. Maar het geeft aan hoe dankbaar het werk is dat ik mag doen.’

Wat is het mooiste compliment ooit gekregen?

‘Poolse mensen werken hard, dat zit in hun mentaliteit. Ze maken toch maar mooi extra tijd vrij om naar mijn lessen te komen. En als ze dan ook nog zeggen, ‘als ik naar uw les ga ben ik vaak moe, maar ik heb er echt áltijd zin in!’ dan is dat het mooiste compliment dat je wat mij betreft kunt krijgen!’



E&A maakt gebruik van cookies

Cookies zijn kleine bestanden die met pagina’s van deze website worden meegestuurd en door uw browser op de harde schrijf van uw computer worden opgeslagen. Er zijn verschillende soorten cookies die gebruikt worden voor verschillende doeleinden. Voor het plaatsen van cookies is soms wel en soms geen toestemming nodig. Als u niet akkoord gaat met onze cookie statement dan plaatsen wij alleen de functionele cookies. Als u meer wilt weten over de cookies die wij gebruiken, de gegevens die daarmee verzameld worden en over uw rechten op dit punt, lees dan ons cookie statement en privacy policy om meer te leren over onze cookies.