Kwaliteit leveren, juist bij hyperflex


Kwaliteit leveren, juist bij hyperflex - E&A

Een klant van E&A verwelkomde een nieuwe klant uit de e-commercebranche. In e-commerce is het belangrijk om extreem flexibel te zijn. Pieken in productie van +300% vormen namelijk geen uitzondering. Hyperflex inzetten van uitzendkrachten voor één of twee dagen is daarom de grootste uitdaging voor dit type bedrijven.

Variërende inwerkperiodes

Het betreffende e-commercebedrijf kent naast de grote productiepiek ook 6 verschillende functies, met inwerkperiodes die variëren van 1 dag tot 2 weken. Dit maakt het opschalen nog lastiger: niet iedereen is immers op elke plaats inzetbaar.

Hyperflex inzet realiseren

De eerste manier om hyperflex inzet te realiseren, is crosstraining. E&A heeft de pool van uitzendkrachten zo opgebouwd dat we de goede flexwerkers laten crosstrainen. Dit maakt de pool op de dag zelf heel flexibel. Iedereen verplaatst zich over diverse afdelingen, van inbound naar picking naar packing. Uitzendkrachten lopen als het ware met het proces mee. De tweede maatregel waarmee we hyperflex inzet kunnen waarmaken, is door de uitzendkrachten op piekdagen meer uren per dag laten werken in verschoven ploegen. Deze spreiding vergroot de capaciteit.

Behaalde resultaten

Dankzij de invoering van deze maatregelen hebben we de opschalingsbehoefte van 300% verminderd. Met veel minder nieuwe uitzendkrachten zijn we nu in staat om de behoefte in te vullen. Eventuele extra uitzendkrachten om pieken op te vangen, komen bij andere klanten vandaan. Deze worden daar uitgepland voor 1 tot 2 dagen (anticyclisch inlenen). Doordat we minder nieuwe uitzendkrachten nodig hebben, is er meer ervaring op de werkvloer. Dat komt de productiviteit en nauwkeurigheid ten goede. Daarnaast bieden we onze uitzendkrachten, ondanks de hyperflex inzet, voldoende werkuren.

Bekijk alle facts